close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חברות בנשות הכותל- להפוך את הכותל לרחבה ציבורית

מערכת שורשד טבת, תשעז02/01/2017

ארגון "נשות הכותל המקוריות": "יש להפוך את רחבת הכותל לרחבה ציבורית", לפי הארגון, יש לשלוח את המאמינים "להתפלל בית כנסת שלהם"

תגיות:

בדיון שנערך בבית המשפט העליון הודתה ד"ר סוזן וויס, את ארגון "תפילת נשים בכותל/נשות הכותל המקוריות" (O-WOW), כי מטרת הקבוצה היא להוריד את המחיצה המפרידה בין עזרת גברים לעזרת נשים ברחבת הכותל, ולהפוך את הרחבה לאתר ציבורי שאינו משמש לתפילה אלא לשעות ספורות יום. מדבריה עולה כי ההגנה על זכותן של נשים להתפלל בכותל לפי רצונן ואמונתן אינה נמנית עם מטרותיה העיקריות של הארגון.

בשנה שעברה הגיש "מרכז צדק לנשים" תביעה בשמו של ארגון "תפילת נשים בכותל", ובמרכזו הדרישה לאפשר לנשים להתפלל בדרכן שלהן – כולל לקרוא בתורה בעזרת הנשים. לטענתן, מניעת תפילה מנשים ברחבת הכותל מפרה את חוקי האפליה בישראל. עם זאת, בבית המשפט חשף הארגון אינטרס שונה. השופט אליקים רובינשטיין שאל את עורכת הדין ד"ר סוזן וויס על האלטרנטיבה המקובלת על הארגון. וויס השיבה כי לדעתה, אין צורך באתר חליפי. או אז שאל רובינשטיין מה הייתה עושה לו היה הדבר תלוי בה. לדבריה: "למעשה, לא הייתי שמה מחיצה [ברחבת הכותל] כלל והייתי שולחת את כולם לבית הכנסת שלהם. הייתי אולי מקציבה להן שעות... זו צריכה להיות רחבה ציבורית. 'כולם' – זה כולל נשים דתיות וגם אלה שרוצות להתפלל עם ציצית."

וויס המשיכה וציינה כי הכותל המערבי אינו בית כנסת, ואין להתייחס אליו כאל בית כנסת. במקום לטעון כי לנשים יש זכות לקרוא בתורה בכותל, טענה וויס למעשה כי לאיש אין זכות לעשות זאת. בהיעדר הפרדה, גם גברים אורתודוקסיים אינם יכולים להתפלל בכותל.

יש לציין כי גם יו"ר ארגון "נשות הכותל" ענת הופמן השמיעה במהלך הנשים טענות דומות, שלפיהן יש להפוך את רחבת הכותל לרחבה ציבורית. מכאן עולה כי שני הארגונים חולקים יעד סופי זהה.

לאה אהרוני, מקימת ארגון "נשים למען הכותל", לא הופתעה מדברי וויס. "הדבר מאשר את מה שטענו למן ההתחלה", אמרה. "שני הארגונים אינם מנסים להגן על זכויות הנשים, אלא להפך –זהו ניסיון למחוק את המשמעות הדתית של המקום הקדוש ביותר לעם היהודי כיום."

אהרוני הוסיפה כי הצעתו של ארגון "תפילת נשים בכותל" פוגעת לא רק ביהודים שומרי המצוות המגיעים לכותל מדי יום. "עבור רוב המבקרים," אמרה, "האפשרות להגיע לכותל בכל שעה, ביום או בלילה, בכל עונה בשנה, ולפגוש ברחבה יהודים ששופכים את לבם בפני ה'... היא חלק חיוני ובלתי נפרד מהחוויה."

****

ארגון "נשים למען הכותל" פועל לשמירה על הקונצנזוס סביב הכותל המערבי ועל קדושתו של המקום, ושם לו למטרה להבטיח כי הכותל המערבי ישמש מקום לתפילה לכל יהודי ויהודייה שמבקשים להתפלל בו בכבוד ובהגינות. הארגון מאמין כי רק באמצעות שימור המסורת היהודית יוכל הכותל להוות מקום תפילה לכל היהודים באשר הם.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה